Main page » Archívum » Pneumobil 2009 » Műszaki részletek

Műszaki részletek

1) Általános feltételek:

  • a) Feladat egy olyan „pneumatikus jármű” – PNEUMOBIL - tervezése és elkészítése, amely a sűrített levegő energiáját alkalmazva, a pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemek, felhasználásával viszi át a nyomatékot a hajtott kerekekre.

2) Kialakítás:

  • a) A járművet vezető személynek a járművön kell tartózkodnia.
  • b) A minimális kerékszám 3, amelyeknek - biztonsági okok miatt - minimum két nyomsávban - kell elhelyezkedniük.

3) Méretek, tömeg:

  • a) A jármű tömege nincs megkötve
  • b) Méretek: szabadon választva, a helyszínre szállítás feltételeit figyelembe véve.

4) Vázszerkezet, karosszéria:

  • a) A jármű vázszerkezetének fémből kell készülnie, amely hordozza a sűrített levegős palackot, a teljes hajtásláncot és a hajtott kereket (kerekeket)
  • b) A vázszerkezetnek biztosítania kell a palack és a reduktor mechanikai védelmét.
  • c) Az egyéb részek anyagukban, kivitelükben nincsenek megkötve.
  • d) A járműre nem szükséges zárt karosszériát építeni, de vezetőt a hajtómű mozgó alkatrészeitől egy védőfallal kell elválasztani.

5) Motor:

  • a) A sűrített levegő nyomási energiáját, mechanikai munkává a Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell megoldani.
  • b) Maximálisan felhasználható henger: 4 darab (max. D=100mm-es méretig, katalógus szerinti szabványos lökettel )
  • c) A „motor”-hoz a verseny honlapján közzétett elemek használhatók fel.
  • d) A 2008 évi versenyen részt vett csapatok, lehetőleg a már rendelkezésre álló pneumatikus elemeket használják fel a jármű építése során, és csak a hiányzó, illetve kiegészítő elemet adják meg új igényként.
  • e) A vezérlés lehet elektropneumatikus is, ebben az esetben a szükséges PLC-ről és áramforrásról, a versenyző csapatok gondoskodnak.
    Támogatott feszültség : 24V DC.
  • f) A járművön csak egy motor alkalmazható, amely egy mechanikai egységet alkot. A motor minden hengerének, minden versenyszámban mozognia kell.
  • g) A motort úgy kell beépíteni, hogy a külső szemlélő láthassa annak felépítését vagy átlátszó burkolat alkalmazható.

6) Hajtáslánc:

  • a) A hajtáslánc felépítését tekintve szabadon tervezhető direkt ill. áttételezett hajtásként.
  • b) Szabadonfutó alkalmazása kötelező, tengelykapcsoló megengedett.
  • c) A hajtásláncnak lehetővé kell tenni a jármű kézi erővel történő előre és hátra mozgatását.

7) Kerékfelfüggesztés:

  • a) A jármű kerekeinek felfüggesztéséhez bármely elv alkalmazható.
  • b) Az alkalmazott kerekek átmérője nincs megkötve.
  • c) A versenypálya anyaga bitumen.

8) Kormánymű:

  • a) A jármű bármely elv alapján működő kormányművel kivitelezhető.
  • b) A jármű könnyen irányítható legyen, a vezető képes legyen normál erőkifejtés mellett az egyenes haladást és a kanyarodást biztosítani.
  • c) A járműnek 8 méter széles versenypályán meg kell tudni fordulni.

9) Fék:

  • a) A járművet két egymástól független fékkel kell ellátni, amelyek a mozgásban lévő jármű esetén, a sebesség hatékony csökkentését és a jármű megállítását képesek garantálni.
  • b) A fékek közül az egyiknek az álló járművet biztonságosan kell rögzítenie.

10) Üzemanyagtartály:

  • a) Az energiaforrás egy darab sűrített levegős palack, űrtartalom 10 liter, névleges nyomás 200 bar. A palack nyomáscsökkentővel van ellátva.
  • b) A palackot a vázszerkezethez kell rögzíteni, és biztosítani kell kicsúszás ellen is, valamint úgy kell elhelyezni (ill. burkolattal védeni) hogy a reduktor borulás, fizikai útakadály és egyéb sérülésveszélytől védve legyen.
  • c) A palack műszaki adatai:
    • 1) Mérete: A pontos adatokat később, a nevezésig közöljük!
    • 2) A nyomáscsökkentő típusa: Messer FC-2000
    • 3) A nyomáscsökkentő csatlakozása: Átmárő 10 mm-es műanyag cső
    • 4) A nyomáscsökkentő levegő áteresztő képessége: lásd a Messer adatlapján
  • d) A verseny folyamán egyéb energia a jármű hajtásához, akár emberi erő alkalmazása, nem megengedett. (Kivéve a vezérléshez használt akkumulátor)

11) Biztonsági előírások:

  • a) A járművet irányító versenyző részére biztonságos tartózkodási helyet kell kialakítani.
  • b) Minimum két pontos biztonsági öv (átlósan a felsőtesten) alkalmazása kötelező.
  • c) A pneumatikus rendszernek tartalmaznia kell egy vész-stopp kört, amelynek feladata a hajtáslánc légtelenítése. Ennek működtetőjét olyan helyen kell elhelyezni, hogy akár a vezető, akár egy külső segítő személy számára könnyen elérhető legyen. A vész-stopp körök – kötelező - kapcsolási rajzai a Pneumobil honlapon megtalálhatóak. Csak ezek a kapcsolások és pneumatikus elemek használhatók fel.
  • d) Az esetleges áramforrást ( akkumulátor ) biztonságosan kell rögzíteni és a járművet áramtalanító kapcsolóval kell ellátni., amelynek elhelyezése, a gyorsleürítő szelepéhez hasonló legyen.
  • e) Az egyes futamokon a járművek vezetői illetve utasai bukósisakot kötelesek viselni.

12) Pneumatikus elemek:

  • a) A sűrített levegő nyomási energiáját, mechanikai munkává a Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell megoldani.
  • b) A pneumatikus rendszerhez a Rexroth által gyártott és verseny honlapján közzétett elemek használhatók fel.
  • c) A jármű rendelkezhet a hajtásrendszeren kívül más, pneumatikával működtetett funkcióval is.

13) Dokumentáció:

  • a) A nevező csapatoknak el kell készíteniük a tervezett jármű kinetikai számítását és vázlatát valamint a pneumatikus kapcsolási vázlatát, a szükséges pneumatika igénnyel együtt. A dokumentációban a járművet a műszaki feltételek pontjainak megfelelő részletezéssel kell bemutatni.
    Megküldési határidő: 2008. 12.15.
  • b) Az elkészült, biztonsági berendezésekkel ellátott járműről, meg kell küldeni a műszaki és biztonsági előírásoknak történő megfelelőséget tanúsító fényképeket. A megküldött képeket a Rexroth teljes titoktartással kezeli a verseny napjáig!
    Határidő a fényképek megküldésére: 2009.03.31.
    Cél: A biztonsági hiányosságok kiszűrése, ne a gépátvételnél derüljenek ki az esetleges problémák!
  • c) A beküldésre kerülő dokumentáció magyar vagy angol nyelven készüljön.

14) Rajtszám és reklámfelületek:

  • a) A járművön két különálló A3 méretű sík felületet kell kialakítani (elől és hátul vagy bal és jobb oldalt, jól látható helyen) a rajtszám elhelyezésére, amely lehet a karosszérián, vagy külön, erre a célra, felszerelt táblán. A megfelelő felület hiánya esetén a jármű nem állhat rajthoz.
  • b) A járművön más szponzorok hirdetései is elhelyezhetők maximum A4 méretben és egy hirdetés legfeljebb kétszer szerepelhet.
  • c) A versenyen a csapattagoknak a Rexroth által biztosított pólót kell viselniük, amelyet csapatonként eltérő színben a verseny előtt egy hónappal minden csapatkapitány kézhez kap. A szponzori logók ezen a pólón helyezhetők el.
FacebookYoutube
Kezdő oldalVideókFacebookKapcsolat