Kezdő oldal » Aktuális » Látványos technikai megoldások 2010-ben

Látványos technikai megoldások 2010-ben

2010. november 06., szombat, 23:16:18

A versenyhelyzet folyamatos fejlesztésre készteti a Pneumobil verseny résztvevőit: a gépeik évről évre egyre gyorsabbak és takarékosabbak, a műszaki megoldások mind kiforrottabbak. Bolyki Ferencet, a verseny technikai felelősét arra kértük, foglalja össze, milyen műszaki érdekességeket látott a 2010-es versenyen.

- Valóban változatos megoldásokkal lehetett találkozni az idei szezonban. Vegyünk például két szélsőértéket! A legkisebb lökettérfogatú motort az idén a kecskeméti Dömper csapat alkotta. A kéthengeres, 300 köbcentis erőforrást egy ultrakönnyű vázba építették be, de így sem produkálta azt az eredményt, amit készítői vártak tőle. A másik végletet az EMKÁ egyhengeres, de 7605 köbcentiméteres, szakaszos működésű motorja képviselte. Dobogóra ők sem jutottak, viszont az első nyolcba bekerültek.

Mekkora motort érdemes tehát építeni?

- Az élbolyba tartozó gépekben 2500-4000 köbcentis motorok dolgoztak, úgy tűnik, hogy ez az a méret, ami hatékony meghajtást biztosít.

Milyen motortípusokkal lehetett találkozni az idén?

- Szinte minden, tankönyvből ismert motorfajtára találtunk gyakorlati példát a versenyen. Tizennyolc csapat választotta az alternáló meghajtás valamilyen formáját, a többiek a soros, boxer, csillag, axiáldugattyús megoldások mellett döntöttek. Újdonságot jelentett a Szélhámosok imbolygótárcsás motorja. Új tendenciát is megfigyelhettünk:egyretöbbcsapatkezdettelkomolyanfoglalkozni az elektronikus vezérlés fejlesztésével. Ebben valóban nagy potenciál van, egy intelligens vezérléssel a hajtáslánc számos elemét lehet úgy finomhangolni,hogyasűrítettlevegőspalackban tárolt mintegy 0,5 kW-nyi energia a lehető leghatékonyabban hasznosuljon. Ugyancsak új jelenség, hogy többen is rájöttek, a tíz barról táguló levegő úgy is visszanyomja a dugattyút az alsó holtpontra, ha nem töltik tele a hengereket. Ezzel pedig energiát lehet megspórolni a távolsági futamokon. Egyre többen használnak pet-palackokat puffertartályként:ezekazolcsóésnagyonkönnyűeszközök gond nélkül kibírják a 10 baros nyomást, és megfelelő tárolókapacitás kiépítésével a gyorsasági, gyorsulási futamokon is mindig elegendő levegőt biztosítanak. Egyedi érdekesség volt a DF Pneumatika pneumobilja, amit a versenyző a fenekének jobbra vagy balra tolásával kormányzott. Bár ez a megoldás merőben szokatlan, de kétségkívül működött.

A Széllovagok abszolút győztes versenygépe milyen technikai érdekességeket rejtett?

- Kéthengeres, 3900 köbcentiméteres motor biztosította a hajtását.

A motor és a futómű szétválasztását egy Trabant szabadonfutóval oldották meg. A pilóta elindulásnál plusz levegőt tudott a hengerekbe küldeni, ami nagy nyomatékot és jó gyorsulást biztosított kis fordulaton is. Használtak PLC-vezérlést is, bár még nem túl sok funkcióra, elsősorban a feltöltöttséget mérték, finomhangoltákvele. Átgondolt és szépen megépített konstrukció a Széllovagoké, alacsony súlypontjának, masszív kerekeinek köszönhetően jól lehetett vele kanyarodni, kedvező súly-teljesítmény aránya, a motor nyomatékához méretezett szerkezetei mind hozzájárultak ahhoz, hogy a debreceni srácok megnyerjék vele a 2010-es Pneumobil versenyt.

FacebookYoutube
Kezdő oldalVideókFacebookKapcsolat