Kezdő oldal » Archívum » Pneumobil 2010 » Műszaki részletek

Műszaki részletek

Muszaki_parameterek

1) Általános feltételek:

  • A feladat egy olyan „pneumatikus jármű” – PNEUMOBIL- tervezése és elkészítése, amely a sűrített levegő energiáját alkalmazva, pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemek felhasználásával viszi át a nyomatékot a hajtott kerekekre.

2) Kialakítás:

  • A járművet vezető személynek a járművön kell tartózkodnia.
  • A minimális kerékszám 3, amelyeknek biztonsági okok miatt minimum két nyomsávban kell elhelyezkedniük.

3) Méretek, tömeg:

  • A jármű tömege nincs megkötve (célszerű a minimumra törekedni).
  • A jármű megengedett hosszúsága max. 3 méter, szélessége max. 2 méter. Ennek ellenőrzése gépátvételkor egy a talajra felragasztott 3x2 méteres téglalappal történik.
  • A jármű szabad hasmagassága minimum 100 mm, amelynek a biztosítása egy 100 mm magas „fekvőrendőrrel” kerül ellenőrzésre.

4) Vázszerkezet, karosszéria:

  • A jármű vázszerkezetének fémből kell készülnie, amely hordozza a sűrített levegős palackot, a teljes hajtásláncot és a hajtott kereket (kerekeket).
  • A vázszerkezetnek biztosítania kell a palack és a reduktor mechanikai védelmét, vagyis azokat a vázszerkezeten belül kell elhelyezni.
  • A palack nem helyezhető el függesztve a váz alatt, közvetlenül az útburkolat fölött.
  • Az egyéb részek anyagukban, kivitelükben nincsenek megkötve.
  • A járműre nem szükséges zárt karosszériát építeni, de a vezetőt a hajtómű mozgó alkatrészeitől egy védőfallal kell elválasztani.
  • Bukókeret:
    • Gépkocsi jellegű jármű (amelynek a vázszerkezete körülveszi a vezetőt) esetén a vezető fejmagasságán túlérő bukókeret alkalmazása kötelező.
    • Kerékpár/motorkerékpár jellegű (amelyre rá kell ülni) jármű esetén a bukókeret nem kötelező.

5) Motor:

  • A sűrített levegő nyomási energiáját a Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell mechanikai munkává átalakítani.
  • Maximálisan felhasználható hengerek: 4 darab (max. D=100 mm-es méretig, katalógus szerinti szabványos lökettel)
  • A „motor” megépítéséhez/kivitelezéséhez a verseny honlapján közzétett elemek használhatók fel.
  • A 2008., 2009. évi versenyen részt vett csapatok lehetőleg a már rendelkezésre álló pneumatikus elemeket használják fel a jármű építése során, és csak a hiányzó, illetve kiegészítő elemet adják meg új igényként. A 2009-es versenyen használt pneumatikus hengerekhez, kérésre javító alkatrész csomagot adunk.
  • A vezérlés lehet elektropneumatikus is; ebben az esetben a támogatott feszültség: 24V DC.
  • A járművön csak egy motor alkalmazható, amely egy mechanikai egységet alkot. A motor működése közben minden hengernek mozogni kell.
  • A motort úgy kell beépíteni, hogy a külső szemlélő láthassa annak felépítését, vagy átlátszó burkolat alkalmazható.
  • Rajt előtt a motor már járhat.

6) Külső energia bevitel

  • Külső környezeti hővel a rendszerben lévő levegő hőcserélőn keresztül, ill. környezeti levegő beszívásával és hozzákeverésével melegíthető. A melegítés a versenyszámok előtt, a palack felhelyezése után megengedett. A hőcserélő lehet szabad vagy kényszerített áramlású. Kényszerített áramlás esetén a „ventillátort” csak a palack energiájával lehet meghajtani. Levegő beszívása esetén a szívó-nyomó rész is csak a palack energiájával működhet.
  • A verseny folyamán a jármű hajtásához egyéb energia, ill. hőenergia használata más formában (a „6a” pontban leírtak kivételével), vagy emberi erő alkalmazása nem megengedett (kivéve a vezérléshez használt akkumulátor).

7) Puffer tartály:

  • A palackcsere után a palackban lévő levegő kiengedhető egy puffer tartályba (ennek leszellőzöttsége a palackcserekor ellenőrzésre kerül).

8) Hajtáslánc:

  • A hajtáslánc felépítését tekintve szabadon tervezhető direkt, ill. áttételezett hajtásként.
  • Szabadonfutó alkalmazása kötelező, tengelykapcsoló megengedett.
  • A hajtásláncnak lehetővé kell tenni a jármű kézi erővel történő előre és hátra mozgatását.

9) Kerékfelfüggesztés:

  • A jármű kerekeinek felfüggesztéséhez bármely elv alkalmazható.
  • Az alkalmazott kerekek átmérője nincs megkötve.
  • A versenypálya anyaga bitumen.

10) Kormánymű:

  • A jármű bármely elv alapján működő kormányművel kivitelezhető.
  • A jármű legyen könnyen irányítható, a vezető legyen képes normál erőkifejtés mellett az egyenes haladást és a kanyarodást biztosítani.
  • A járműnek 8 méter széles versenypályán meg kell tudni fordulni.

11) Fék:

  • A járművet két egymástól független fékkel kell ellátni, amelyek képesek a mozgásban lévő járműnél a sebesség hatékony csökkentését és a jármű megállítását garantálni.
  • A fékek közül az egyiknek az álló járművet biztonságosan kell rögzítenie.

12) Üzemanyagtartály:

  • Az energiaforrás egy darab sűrített levegős palack, űrtartalom 10 liter, névleges nyomás 200 bar. A palack nyomáscsökkentővel van ellátva.
  • A palackot a vázszerkezethez kell rögzíteni, és biztosítani kell kicsúszás ellen is. A reduktort úgy kell elhelyezni (ill. burkolattal védeni), hogy borulásnál, fizikai útakadálynál vagy egyéb sérülésveszély esetén védve legyen.
  • A palack műszaki adatai:
    • Mérete : A pontos adatokat később, a nevezésig közöljük!
    • A nyomáscsökkentő típusa: Messer FC-2000
    • A nyomáscsökkentő csatlakozása: Gyorscsatlakozó, amely 10 mm-es külső átmérőjű műanyag csövet fogad
    • A nyomáscsökkentő levegő áteresztőképessége: lásd a Pneumobil honlapján (letölthető dokumentumok között)

13) Biztonsági előírások:

  • A járművet irányító versenyző részére biztonságos tartózkodási helyet kell kialakítani.
  • Autó jellegű ülés esetén minimum két pontos biztonsági öv (átlósan a felsőtesten) alkalmazása kötelező.
  • Motorkerékpár/kerékpár jellegű ülés esetén nem kell biztonsági öv, viszont térd és könyökvédő, valamint motoros védőruha használata kötelező.
  • Motorkerékpár/kerékpár jellegű kivitel esetén a „gázt” folyamatosan tartani kell. Elengedéskor magától álljon vissza alaphelyzetbe. Cél: a járművezető esetleges leesésekor a jármű ne menjen tovább.
  • A pneumatikus rendszernek tartalmaznia kell egy vész-stop kört, amelynek feladata a hajtáslánc légtelenítése. Ennek működtetőjét olyan helyen kell elhelyezni, hogy akár a vezető, akár egy külső segítő személy számára könnyen elérhető legyen. A vész-stop körök – kötelezően használandó - kapcsolási rajzai a Pneumobil honlapon megtalálhatóak. Csak ezek a kapcsolások és pneumatikus elemek használhatók fel!
  • Az esetleges áramforrást (akkumulátor) biztonságosan kell rögzíteni, és a járművet áramtalanító kapcsolóval kell ellátni, amelynek elhelyezése a gyorsleürítő szelepéhez hasonló kell legyen.
  • Az egyes futamokon a járművek vezetői, illetve utasai motoros (KRESZ előírásainak megfelelő) bukósisakot kötelesek viselni. Kerékpáros, ill. egyéb védősisak használata nem megengedett.

14) Pneumatikus elemek:

  • A sűrített levegő nyomási energiáját mechanikai munkává alakítását a Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell megoldani.
  • A pneumatikus rendszerhez a Rexroth által gyártott és a verseny honlapján közzétett elemek használhatók fel.
  • A jármű rendelkezhet a hajtásrendszeren kívül más pneumatikával működtetett funkcióval is.

15) Dokumentáció:

  • A nevező csapatoknak a következők szerint kell elkészíteniük a jármű tervezett műszaki dokumentációját (a dokumentáció értékelése ezek megléte alapján történik):
    • A felépítése kövesse ezen kiírás (A feladat műszaki részletezése) pontjait.
    • Tartalmazza a vázszerkezet tervét a 4. pont alatt (3D-Cad, terhelésszámítás előny).
    • Tartalmazza a pneumatikus kapcsolás vázlatát az 5. pont alatt (CAD előny).
    • Tartalmazza a kinematikai számítást a 8. pont alatt.
    • Tartalmazza a kinematika vázlatát a 8. pont alatt (3D-Cad előny).
    • Tartalmazza a szükséges elemigényt az utolsó oldalon.
    • Az egyéb pontok alatt szöveges leírás elegendő, de előnyt jelent számítással, vizuális megjelenítésessel alátámasztani a tervet.
    • Tartalmazza a tervezés során számított legnagyobb elérthető sebesség és távolság értékét. Ezek gyakorlati teljesítését külön jutalmazzuk!
  • Határidők:
    • Beadási határidő: 2009. 12.15.
    • Visszajelzés a megfelelésről, hiánypótlásról: 2010. 01.15.
    • Hiánypótlás javítás: 2010. 01.31.
    • Visszajelzés, végleges döntés a megfelelésről: 2010.02.10. (csak azoknak, akiknek pótolni kellett)
    • Hiányos, felületes dokumentáció esetén a csapat nem indulhat a versenyen, erről értesítést küldünk a „Határidők:” 4. pontja szerint.
    • Az elkészült, biztonsági berendezésekkel ellátott járműről meg kell küldeni a műszaki és biztonsági előírásoknak történő megfelelőséget tanúsító fényképeket. A megküldött képeket a Rexroth teljes titoktartással kezeli a verseny napjáig! Határidő a fényképek megküldésére: 2010.04.15.
    • Cél: A biztonsági hiányosságok kiszűrése, ne a gépátvételnél derüljenek ki az esetleges problémák!
    • A beküldésre kerülő dokumentáció magyar vagy angol nyelven készüljön.

16) Rajtszám és reklámfelületek:

  • A járművön két különálló A3 méretű sík felületet kell kialakítani (elől és hátul, vagy elöl és bal vagy jobb oldalt, jól látható helyen) a rajtszám elhelyezésére, amely lehet a karosszérián, vagy külön, erre a célra felszerelt táblán. A megfelelő felület hiánya esetén a jármű nem állhat rajthoz.
  • A járművön más szponzorok hirdetései is elhelyezhetők maximum A4 méretben, egy hirdetés legfeljebb kétszer szerepelhet. A Rexroth pneumatika elemek piaci versenytársainak a reklámjai nem helyezhetők el a járművön.
  • A versenyen a csapattagoknak a Rexroth által biztosított pólót kell viselniük, amelyet a verseny előtt egy hónappal minden csapatkapitány kézhez kap. A szponzori logók ezen a pólón helyezhetők el.

17) PLC terméktámogatás

  • A versenyre benevezett csapatok részére - amennyiben a jármű hajtás-vezérlését PLC alapú vezérléssel kívánják megoldani - egy alap PLC konfigurációs csomagot tudunk díjmentesen biztosítani. A terméktámogatás feltételeiről a következő linken, valamint körlevelünkben adunk részletes tájékoztatást. A versenyen az IndraControl L10 típusú PLC-n túl más típus alkalmazását nem engedélyezzük!

18) EcoShape terméktámogatás

  • A versenyjárművek építéséhez felhasználható elemek körét egy új termékcsaláddal bővítjük. A terméktámogatás keretében a piacon most bevezetésre kerülő EcoShape alumínium vázépítő elemcsalád alkalmazására lehet "pályázni" a csapatoknak. Az elemeket innovatív módon felhasználó járműveket az általános konstrukciós bírálaton túl külön értékeljük és értékes díjazásban részesítjük. A terméktámogatás feltételeiről és az EcoShape-Díjról a következő linken adunk részletes tájékoztatást.
FacebookYoutube
Kezdő oldalVideókFacebookKapcsolat