Műszaki részletek
1) Általános feltételek:
- A feladat egy olyan „pneumatikus jármű” – PNEUMOBIL- tervezése és elkészítése, amely a sűrített levegő energiáját alkalmazva, pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemek felhasználásával viszi át a nyomatékot a hajtott kerekekre.
2) Kialakítás:
- A járművet vezető személynek a járművön kell tartózkodnia.
- A minimális kerékszám 3, amelyeknek biztonsági okok miatt minimum két nyomsávban kell elhelyezkedniük.
3) Méretek, tömeg:
- A jármű tömege nincs megkötve (célszerű a minimumra törekedni).
- A jármű megengedett hosszúsága max. 3 méter, szélessége max. 2 méter. Ennek ellenőrzése gépátvételkor egy a talajra felragasztott 3x2 méteres téglalappal történik.
- A jármű szabad hasmagassága minimum 100 mm, amelynek a biztosítása egy 100 mm magas „fekvőrendőrrel” kerül ellenőrzésre.
4) Vázszerkezet, karosszéria:
- A jármű vázszerkezetének fémből kell készülnie, amely hordozza a sűrített levegős palackot, a teljes hajtásláncot és a hajtott kereket (kerekeket).
- A vázszerkezetnek biztosítania kell a palack és a reduktor mechanikai védelmét, vagyis azokat a vázszerkezeten belül kell elhelyezni.
- A palack nem helyezhető el függesztve a váz alatt, közvetlenül az útburkolat fölött.
- Az egyéb részek anyagukban, kivitelükben nincsenek megkötve.
- A járműre nem szükséges zárt karosszériát építeni, de a vezetőt a hajtómű mozgó alkatrészeitől egy védőfallal kell elválasztani.
- Bukókeret:
- Gépkocsi jellegű jármű (amelynek a vázszerkezete körülveszi a vezetőt) esetén a vezető fejmagasságán túlérő bukókeret alkalmazása kötelező.
- Kerékpár/motorkerékpár jellegű (amelyre rá kell ülni) jármű esetén a bukókeret nem kötelező.
5) Motor:
- A sűrített levegő nyomási energiáját a Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell mechanikai munkává átalakítani.
- Maximálisan felhasználható hengerek: 4 darab (max. D=100 mm-es méretig, katalógus szerinti szabványos lökettel)
- A „motor” megépítéséhez/kivitelezéséhez a verseny honlapján közzétett elemek használhatók fel.
- A 2008., 2009. évi versenyen részt vett csapatok lehetőleg a már rendelkezésre álló pneumatikus elemeket használják fel a jármű építése során, és csak a hiányzó, illetve kiegészítő elemet adják meg új igényként. A 2009-es versenyen használt pneumatikus hengerekhez, kérésre javító alkatrész csomagot adunk.
- A vezérlés lehet elektropneumatikus is; ebben az esetben a támogatott feszültség: 24V DC.
- A járművön csak egy motor alkalmazható, amely egy mechanikai egységet alkot. A motor működése közben minden hengernek mozogni kell.
- A motort úgy kell beépíteni, hogy a külső szemlélő láthassa annak felépítését, vagy átlátszó burkolat alkalmazható.
- Rajt előtt a motor már járhat.
6) Külső energia bevitel
- Külső környezeti hővel a rendszerben lévő levegő hőcserélőn keresztül, ill. környezeti levegő beszívásával és hozzákeverésével melegíthető. A melegítés a versenyszámok előtt, a palack felhelyezése után megengedett. A hőcserélő lehet szabad vagy kényszerített áramlású. Kényszerített áramlás esetén a „ventillátort” csak a palack energiájával lehet meghajtani. Levegő beszívása esetén a szívó-nyomó rész is csak a palack energiájával működhet.
- A verseny folyamán a jármű hajtásához egyéb energia, ill. hőenergia használata más formában (a „6a” pontban leírtak kivételével), vagy emberi erő alkalmazása nem megengedett (kivéve a vezérléshez használt akkumulátor).
7) Puffer tartály:
- A palackcsere után a palackban lévő levegő kiengedhető egy puffer tartályba (ennek leszellőzöttsége a palackcserekor ellenőrzésre kerül).
8) Hajtáslánc:
- A hajtáslánc felépítését tekintve szabadon tervezhető direkt, ill. áttételezett hajtásként.
- Szabadonfutó alkalmazása kötelező, tengelykapcsoló megengedett.
- A hajtásláncnak lehetővé kell tenni a jármű kézi erővel történő előre és hátra mozgatását.
9) Kerékfelfüggesztés:
- A jármű kerekeinek felfüggesztéséhez bármely elv alkalmazható.
- Az alkalmazott kerekek átmérője nincs megkötve.
- A versenypálya anyaga bitumen.
10) Kormánymű:
- A jármű bármely elv alapján működő kormányművel kivitelezhető.
- A jármű legyen könnyen irányítható, a vezető legyen képes normál erőkifejtés mellett az egyenes haladást és a kanyarodást biztosítani.
- A járműnek 8 méter széles versenypályán meg kell tudni fordulni.
11) Fék:
- A járművet két egymástól független fékkel kell ellátni, amelyek képesek a mozgásban lévő járműnél a sebesség hatékony csökkentését és a jármű megállítását garantálni.
- A fékek közül az egyiknek az álló járművet biztonságosan kell rögzítenie.
12) Üzemanyagtartály:
- Az energiaforrás egy darab sűrített levegős palack, űrtartalom 10 liter, névleges nyomás 200 bar. A palack nyomáscsökkentővel van ellátva.
- A palackot a vázszerkezethez kell rögzíteni, és biztosítani kell kicsúszás ellen is. A reduktort úgy kell elhelyezni (ill. burkolattal védeni), hogy borulásnál, fizikai útakadálynál vagy egyéb sérülésveszély esetén védve legyen.
- A palack műszaki adatai:
- Mérete : A pontos adatokat később, a nevezésig közöljük!
- A nyomáscsökkentő típusa: Messer FC-2000
- A nyomáscsökkentő csatlakozása: Gyorscsatlakozó, amely 10 mm-es külső átmérőjű műanyag csövet fogad
- A nyomáscsökkentő levegő áteresztőképessége: lásd a Pneumobil honlapján (letölthető dokumentumok között)
13) Biztonsági előírások:
- A járművet irányító versenyző részére biztonságos tartózkodási helyet kell kialakítani.
- Autó jellegű ülés esetén minimum két pontos biztonsági öv (átlósan a felsőtesten) alkalmazása kötelező.
- Motorkerékpár/kerékpár jellegű ülés esetén nem kell biztonsági öv, viszont térd és könyökvédő, valamint motoros védőruha használata kötelező.
- Motorkerékpár/kerékpár jellegű kivitel esetén a „gázt” folyamatosan tartani kell. Elengedéskor magától álljon vissza alaphelyzetbe. Cél: a járművezető esetleges leesésekor a jármű ne menjen tovább.
- A pneumatikus rendszernek tartalmaznia kell egy vész-stop kört, amelynek feladata a hajtáslánc légtelenítése. Ennek működtetőjét olyan helyen kell elhelyezni, hogy akár a vezető, akár egy külső segítő személy számára könnyen elérhető legyen. A vész-stop körök – kötelezően használandó - kapcsolási rajzai a Pneumobil honlapon megtalálhatóak. Csak ezek a kapcsolások és pneumatikus elemek használhatók fel!
- Az esetleges áramforrást (akkumulátor) biztonságosan kell rögzíteni, és a járművet áramtalanító kapcsolóval kell ellátni, amelynek elhelyezése a gyorsleürítő szelepéhez hasonló kell legyen.
- Az egyes futamokon a járművek vezetői, illetve utasai motoros (KRESZ előírásainak megfelelő) bukósisakot kötelesek viselni. Kerékpáros, ill. egyéb védősisak használata nem megengedett.
14) Pneumatikus elemek:
- A sűrített levegő nyomási energiáját mechanikai munkává alakítását a Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell megoldani.
- A pneumatikus rendszerhez a Rexroth által gyártott és a verseny honlapján közzétett elemek használhatók fel.
- A jármű rendelkezhet a hajtásrendszeren kívül más pneumatikával működtetett funkcióval is.
15) Dokumentáció:
- A nevező csapatoknak a következők szerint kell elkészíteniük a jármű tervezett műszaki dokumentációját (a dokumentáció értékelése ezek megléte alapján történik):
- A felépítése kövesse ezen kiírás (A feladat műszaki részletezése) pontjait.
- Tartalmazza a vázszerkezet tervét a 4. pont alatt (3D-Cad, terhelésszámítás előny).
- Tartalmazza a pneumatikus kapcsolás vázlatát az 5. pont alatt (CAD előny).
- Tartalmazza a kinematikai számítást a 8. pont alatt.
- Tartalmazza a kinematika vázlatát a 8. pont alatt (3D-Cad előny).
- Tartalmazza a szükséges elemigényt az utolsó oldalon.
- Az egyéb pontok alatt szöveges leírás elegendő, de előnyt jelent számítással, vizuális megjelenítésessel alátámasztani a tervet.
- Tartalmazza a tervezés során számított legnagyobb elérthető sebesség és távolság értékét. Ezek gyakorlati teljesítését külön jutalmazzuk!
- Határidők:
- Beadási határidő: 2009. 12.15.
- Visszajelzés a megfelelésről, hiánypótlásról: 2010. 01.15.
- Hiánypótlás javítás: 2010. 01.31.
- Visszajelzés, végleges döntés a megfelelésről: 2010.02.10. (csak azoknak, akiknek pótolni kellett)
- Hiányos, felületes dokumentáció esetén a csapat nem indulhat a versenyen, erről értesítést küldünk a „Határidők:” 4. pontja szerint.
- Az elkészült, biztonsági berendezésekkel ellátott járműről meg kell küldeni a műszaki és biztonsági előírásoknak történő megfelelőséget tanúsító fényképeket. A megküldött képeket a Rexroth teljes titoktartással kezeli a verseny napjáig! Határidő a fényképek megküldésére: 2010.04.15.
- Cél: A biztonsági hiányosságok kiszűrése, ne a gépátvételnél derüljenek ki az esetleges problémák!
- A beküldésre kerülő dokumentáció magyar vagy angol nyelven készüljön.
16) Rajtszám és reklámfelületek:
- A járművön két különálló A3 méretű sík felületet kell kialakítani (elől és hátul, vagy elöl és bal vagy jobb oldalt, jól látható helyen) a rajtszám elhelyezésére, amely lehet a karosszérián, vagy külön, erre a célra felszerelt táblán. A megfelelő felület hiánya esetén a jármű nem állhat rajthoz.
- A járművön más szponzorok hirdetései is elhelyezhetők maximum A4 méretben, egy hirdetés legfeljebb kétszer szerepelhet. A Rexroth pneumatika elemek piaci versenytársainak a reklámjai nem helyezhetők el a járművön.
- A versenyen a csapattagoknak a Rexroth által biztosított pólót kell viselniük, amelyet a verseny előtt egy hónappal minden csapatkapitány kézhez kap. A szponzori logók ezen a pólón helyezhetők el.
17) PLC terméktámogatás
- A versenyre benevezett csapatok részére - amennyiben a jármű hajtás-vezérlését PLC alapú vezérléssel kívánják megoldani - egy alap PLC konfigurációs csomagot tudunk díjmentesen biztosítani. A terméktámogatás feltételeiről a következő linken, valamint körlevelünkben adunk részletes tájékoztatást. A versenyen az IndraControl L10 típusú PLC-n túl más típus alkalmazását nem engedélyezzük!
18) EcoShape terméktámogatás
- A versenyjárművek építéséhez felhasználható elemek körét egy új termékcsaláddal bővítjük. A terméktámogatás keretében a piacon most bevezetésre kerülő EcoShape alumínium vázépítő elemcsalád alkalmazására lehet "pályázni" a csapatoknak. Az elemeket innovatív módon felhasználó járműveket az általános konstrukciós bírálaton túl külön értékeljük és értékes díjazásban részesítjük. A terméktámogatás feltételeiről és az EcoShape-Díjról a következő linken adunk részletes tájékoztatást.