Versenykategóriák
A verseny értékelése:
A III. Nemzetközi Rexroth Pneumobil Verseny a helyezések alapján lesz értékelve.
1. A konstrukció eredetisége kategória
A gépátvétel a verseny előtti napon lesz megtartva. A gépátvételen a csapatnak be kell mutatni a járművet, válaszolnia kell a zsűri járműre vonatkozó kérdéseire. A gépátvétel célja kettős. Az első cél annak eldöntése, hogy a jármű versenyre bocsátható-e, megfelel-e a versenykiírás követelményeinek. A második cél a jármű műszaki tartalom szempontjából való értékelése és a versenyre benevezett többi járművel való összehasonlítása.
Az értékelés szempontjai a következők:
-
versenykiírási feltételeknek való megfelelés
a csapat bemutatja működés közben a járművet (röviden, max. 5 perc) ehhez egy darab palackot kap - tervdokumentáció beküldése, a megkövetelt forma szerint (lásd A feladat műszaki részletezése 15. pont)
- pneumatikus kapcsolás
- innovációtartalom, ötletes megoldások
- alkalmazott szerkezeti és alapanyagok
- befektetett munka
- kivitelezés minősége
- megjelenés, design
A zsűritagok a fenti szempontok alapján állapítanak meg egyénileg egy helyezési sorrendet. Az egyéni helyezések összesítése fogja a versenykategória végső sorrendjét meghatározni.
Fontos, hogy a gépátvételen a csapatok időben jelenjenek meg, mivel a zsűrinek a helyezési sorrend felállításához az összes járművet látnia kell. A késve érkező csapat a versenyből ki lesz zárva.
- Az első három helyezett kap díjat.
2. Távolsági kategória
- A járműnek egy feltöltött palackkal a legnagyobb távolságot kell megtennie. A reduktor 10 bar nyomásra lesz beállítva.
- A pálya tervezett hossza kb. 640 m.
- A futam alatt a csapattagoknak egymást váltva kell vezetniük a járművet, minimum 3 váltás kötelező (mind a négy csapattag, de legalább kettő felváltva). Ez azt jelenti, hogy a futam alatt a járműnek meg kell állnia, vezetőt kell váltani, majd tovább kell indulnia.
- Az első váltás már lehet az első körben.
- Két váltás között minimum 1 kör megtétele kötelező.
- A váltás csak a pálya egy adott szakaszán lehetséges.
- A csapattagok a pályán tartózkodhatnak.
- A jármű átlagsebességének a futam alatt el kell érnie a 12 km/h-t, amibe a vezető csereideje is beleszámít.
- A kötelező minimum átlagsebesség a megtett összes egész körre vonatkozik.
- Így egy körön belül nem kötelező az átlagsebesség betartása, mivel az átlag számít.
- Az utolsó tört kör átlagsebessége nem számít, azaz lehet menni lassabban is, ha nem fut át a célvonalon a jármű, akkor nem számít bele az átlagsebességbe.
- A járműnek legalább 2 km-t meg kell tennie.
- A futam alatt a jármű a vezetőváltások és az akadályoztatás kivételével más okból nem állhat meg, és nem indulhat újra. Megállás (meghibásodás) esetén az addig megtett távolság számít a végeredménynek.
- Amennyiben a versenyző egy másik jármű akadályozása miatt állt meg, az nem minősül megállásnak, de az átlagsebességbe beleszámít.
- Ha ezek a feltételek nem teljesülnek, akkor ebben a kategóriában nem értékelhető a csapat eredménye. A pályán egyszerre 6-10 jármű van a futamban. A jármű kitolása a pályáról a csapattagok segítségével történik, a versenyben résztvevő többi jármű minimális akadályozásával. Indítás egymás után, időben eltolva. Az elért távolságot a jármű legelső pontjánál mérjük. A kommunikáció a járművezető és a csapattagok között tetszőleges. A fenti előírások maradéktalan betartása esetén a megtett távolság alapján kialakult sorrend a verseny végeredménye.
- Az első három helyezett kap díjat.
3. Gyorsasági kategória
- A járműnek egy feltöltött palackkal a lehető legrövidebb idő alatt kell egy pályakört megtennie. A pálya tervezett hossza kb. 300-350 m. A reduktor 10 bar nyomásra lesz beállítva. A járműveknek folyamatosan három kört kell megtenniük, a legjobb köridő számít az elért eredménynek. Az első kört a járműnek már mozogva, felgyorsulva kell megkezdenie (egy bevezető szakaszon), azért, hogy a köridők összehasonlíthatók legyenek.
- A felfutási szakaszban a csapattagok nem segíthetnek a jármű gyorsításában (nem lehet megtolni a járművet).
- A jármű a háromkörös futam alatt egyszer, - 1 percre - megállhat, de az állási és felgyorsulási idő is beleszámít az adott köridőbe. Az állás alatt a vezető szükség esetén módosíthat a jármű beállításain, de a csapattagok nem segíthetnek.
- Megálláskor le kell húzódni a pálya belső felére.
- A járműnek 1 percen belül tovább kell indulnia. Amennyiben nem indul tovább 1 percen belül, akkor az addig teljesített legjobb köridő számít az eredménynek.
- A csapattagok nem tartózkodhatnak a pályán. A járműnek önerőből kell visszamenni a bokszutcába.
- Egyszerre 2-3 autó tartózkodhat a pályán. Indítás egymás után, időben eltolva. A versenyben lévő járművek lehetőleg ne akadályozzák egymást, előzés körültekintően.
- A legjobb köridő alapján kialakult sorrend a verseny végeredménye.
- Az első három helyezett kap díjat.
4. Gyorsulási kategória
A járműnek egy feltöltött palackkal egy pályaszakaszt a lehető legrövidebb idő alatt kell megtennie. A pálya tervezett hossza kb. 220 m. A reduktor 10 bar nyomásra lesz beállítva. Két jármű egy vonalról, álló helyzetből egyszerre indítva egy szakaszt fut be. A csapatok a gyorsasági verseny eredményei alapján lesznek visszafelé összepárosítva (...6. az 5.-kel, 4. a 3.-kal, 2. az 1.-vel)
- Minden csapat csak egyszer indul.
- Max. sebességet is mérünk (utolsó 5 m).
- A startlámpa jelzései sárga, zöld.
- A reakcióidő beleszámít az eredménybe.
- A kiugrást figyeljük (negatív reakcióidő): aki kiugrik vagy nem indul el, kiesik.
- Az elért időeredmények alapján kialakult sorrend a verseny végeredménye.
- Az első három helyezett kap díjat.
5. A Rexroth Legjobb Pneumobilja
A Rexroth Legjobb Pneumobilja címet az egyes versenykategóriák győztesei közül választja ki a zsűri és a Rexroth vállalatok vezetése.
6. Különdíjak
A verseny szponzorainak felajánlásai alapján később kerülnek meghatározása.
A tervdokumentációban számolt elérhető legnagyobb sebesség és távolság értékét a verseny során legjobban megközelítő csapat különdíjat kap.
7. Előkészület a versenyszámokra
A járműre az új palack felhelyezése csak a pneumatikus rendszer teljes leszellőztetése után történhet meg. (puffertartály, hőcserélő)
Rajt előtt a motor már járhat.
8. A versenyszámok sorrendje
- Távolsági verseny
- Gyorsasági verseny
- Gyorsulási verseny
9. Eredményhirdetés
- A verseny után a helyszínen.