Versenykategóriák
Versenykategóriák, díjazás
A verseny értékelése
A 2011. évi Rexroth Pneumobil verseny a helyezések alapján lesz értékelve.
1. A konstrukció eredetisége kategória
A gépátvétel a verseny előtti napon lesz megtartva, ahol a csapatnak be kell mutatnia járművét és válaszolnia kell a zsűri járműre vonatkozó kérdéseire. A gépátvétel célja kettős. Az első cél annak eldöntése, hogy a jármű versenyre bocsátható-e, megfelel-e a versenykiírás követelményeinek. A második cél a jármű műszaki tartalom szempontjából való értékelése és annak a versenyre benevezett többi járművel való összehasonlítása.
Az értékelés szempontjai a következők:
- versenykiírási feltételeknek való megfelelés - a csapat bemutatja működés közben a járművet (röviden, max. 5 perc) - ehhez egy darab palackot kap
- tervdokumentáció beküldése a megkövetelt forma szerint, és a kész jármű ennek való megfelelése (lásd: A feladat műszaki részletezése - 14. pont)
- pneumatikus kapcsolás
- innovációs tartalom, ötletes megoldások
- alkalmazott szerkezeti és alapanyagok
- befektetett munka
- kivitelezés minősége
- megjelenés, design
- eredményesség a többi versenykategóriában
- a dokumentációra vonatkozó részhatáridők teljesítése
A zsűritagok a fenti szempontok alapján állapítanak meg egyénileg egy helyezési sorrendet. Az egyéni helyezések összesítése fogja a versenykategória végső sorrendjét meghatározni.
Fontos, hogy a gépátvételen a csapatok időben jelenjenek meg, mivel a zsűrinek a helyezési sorrend felállításához az összes járművet látnia kell.
A késve érkező csapat ebből a kategóriából ki lesz zárva.
Az első három helyezett kap díjat.
2. Távolsági kategória
- A járműnek egy feltöltött palackkal a legnagyobb távolságot kell megtennie. A reduktor 10 bar nyomásra lesz beállítva. A pálya tervezett hossza kb. 640 m.
- A futam alatt a csapattagoknak egymást váltva kell vezetniük a járművet, minimum 3 váltás kötelező (mind a négy csapattag, de legalább kettő felváltva). Ez azt jelenti, hogy a futam alatt a járművel meg kell állni, vezetőt kell váltani, majd tovább kell indulni. Az első váltás már lehet az első körben. Két váltás között minimum 1 kör megtétele kötelező. A váltás csak a pálya egy adott szakaszán lehetséges. A csapattagok a pályán tartózkodhatnak.
- A jármű átlagsebességének a futam alatt el kell érnie a 12 km/h-t, amibe a vezető csereideje is beleszámít. A kötelező minimum átlagsebesség a megtett összes egész körre vonatkozik. Így egy körön belül nem kötelező az átlagsebesség betartása, mivel az átlag számít. Az utolsó tört kör átlagsebessége nem számít, azaz lehet menni lassabban is, ha nem fut át a célvonalon a jármű, akkor nem számít bele az átlagsebességbe.
- A járműnek legalább 2 km-t meg kell tennie.
- A jármű a futam alatt megállhat, de az állási és felgyorsulási idő is beleszámít az átlagsebességbe. Az állás alatt csak a vezető háríthatja el a hibát, a csapattagok nem segíthetnek. Megálláskor le kell húzódni a pálya belső felére.
Ha ezek a feltételek nem teljesülnek, akkor ebben a kategóriában nem értékelhető a csapat eredménye. A futam során egyszerre 6-10 jármű van a pályán. A jármű kitolása a pályáról a csapattagok segítségével történik, a versenyben résztvevő többi jármű minimális akadályozásával. Az indítás egymás után, időben eltolva történik. Az elért távolságot a jármű legelső pontjánál mérjük. A kommunikáció a járművezető és a csapattagok között tetszőleges. A fenti előírások maradéktalan betartása esetén a megtett távolság alapján kialakult sorrend a verseny végeredménye.
Az első három helyezett kap díjat.
3. Ügyességi kategória
- A járműnek egy feltöltött palackkal a lehető legrövidebb idő alatt kell egy pályakört megtennie. A pálya tervezett hossza kb. 300-350 m, amelyen különböző, a haladást nehezítő akadályok kerülnek elhelyezésre. A reduktor 10 bar nyomásra lesz beállítva. A járműveknek három kört kell folyamatosan megtenniük, amelyek közül a legjobb köridő számít az elért eredménynek. Az első kört a járműnek már mozogva, felgyorsulva kell megkezdenie (egy bevezető szakaszon), a köridők összehasonlíthatósága végett.
- A felfutási szakaszban a csapattagok nem segíthetnek a jármű gyorsításában (nem lehet megtolni a járművet). A jármű a háromkörös futam alatt egyszer, - 3 percre - megállhat, de az állási és felgyorsulási idő is beleszámít az adott köridőbe. Az állás alatt a vezető szükség esetén módosíthat a jármű beállításain, de a csapattagok nem segíthetnek.
- Megálláskor le kell húzódni a pálya belső felére. A járműnek 3 percen belül tovább kell indulnia. Amennyiben nem indul tovább 3 percen belül, akkor az addig teljesített legjobb köridő számít az eredménynek.
- A csapattagok nem tartózkodhatnak a pályán. A járműnek önerőből kell visszamenni a bokszutcába. Egyszerre 2-3 autó tartózkodhat a pályán. Az indítás egymás után, időben eltolva történik. A versenyben lévő járművek lehetőleg ne akadályozzák egymást, az előzést körültekintően kell végezni. A legjobb köridő alapján kialakult sorrend a verseny végeredménye.
Az első három helyezett kap díjat.
4. Gyorsulási kategória
A járműnek egy feltöltött palackkal egy pályaszakaszt a lehető legrövidebb idő alatt kell megtennie. A pálya tervezett hossza kb. 220 m. A reduktor 10 bar nyomásra lesz beállítva. Két jármű egy vonalról, álló helyzetből és egyszerre indítva egy szakaszt fut be. A csapatok a gyorsasági verseny eredményei alapján lesznek visszafelé összepárosítva (a 6. az 5.-kel, a 4. a 3.-kal, a 2. az 1.-vel).
- Minden csapat csak egyszer indul.
- Max. sebességet is mérünk (az utolsó 5 m-en).
- A startlámpa jelzései: sárga, zöld.
- A reakcióidő beleszámít az eredménybe.
- A kiugrást figyeljük (negatív reakcióidő): aki kiugrik, vagy nem indul el, az kiesik.
Az elért időeredmények alapján kialakult sorrend a verseny végeredménye.
Az első három helyezett kap díjat.
5. A Rexroth Legjobb Pneumobilja 2011
A Rexroth Legjobb Pneumobilja 2011 címet az egyes versenykategóriák győztesei közül választja ki a zsűri és a Rexroth vállalatok vezetése.
6. Különdíjak
A különdíjak a verseny szponzorainak felajánlásai alapján később kerülnek meghatározása.
A tervdokumentációban számolt elérhető legnagyobb sebesség és távolság értékét a verseny során legjobban megközelítő csapat különdíjat kap.
7. Előkészület a versenyszámokra
A járműre az új palack felhelyezése csak a pneumatikus rendszer teljes leszellőztetése után történhet meg (puffertartály, hőcserélő). Rajt előtt a motor már járhat.
8. A versenyszámok sorrendje
- 1. Távolsági verseny
- 2. Ügyességi verseny
- 3. Gyorsulási verseny
9. Eredményhirdetés
Az eredményhirdetés a verseny után a helyszínen történik.